TCP nr. 2 1980

HENRIK VENANT

-När, var och har började TT-Reuter?

-TT-Reuter kom ur New Bondage, men det var en helt ny sak. I och med Peter Puders började i bandet blev det TT-Reuter, det var väl 2 ½ år sedan. Och det är samma uppsättning än i dag.

-Var  kommer           namnet TT-Reuter ifrån?

-Det är Peters namn.

-Är du nöjd med TT-Reuters Lp?

-Ja, den är bra. Det är så vi vill ha det.  Så ska man skylla på något så är det oss.

-Varför är TT-Reuter fixerade av "skumma"  saker som döden, rymden o.dyl.?

-Döden är väl inte skum, den drabbar väl de flesta och rymd är något som alltid finns, det är normala saker det är bara det att folk inte behandlar dom så ofta.  Att det verkar underligt ibland beror på att texterna inte är rakt berättande, dom är mer målande och bildlikt beskrivande, symboliska.

-Vem skriver TT-Reuters text och musik?

-Jag skriver text och musik.  Arrangemangen står vi allihop för.  All utformning, klanger och känslor, tempo o. dyl. det är alla med och bestämmer.

-Har ni varit ute i landet och spelat?

-Ja, vi har spelat i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Karlskrona och Svalöv.

-Hur har mottagandet varit där ?

-I de stora städerna har det varit gott mottagande, i de små kyligt. Vi spelar storstadsmusik kanske.

-Hur kan det komma sig att TT-Reuter fått chansen att vara med i TV?

-Jag ringde till TV och frågade om vi fick vara med och dom kände givetvis inte till oss jag skickade ett ex. av skivan och då hörde de av sig och sa att vi fick vara med. Vi spelade in 35 min och 30 min kom med. Det är hyfsat på alla sätt utom ljudet som är taskigt och det beror på TV-personalens kladdiga mix. Dom mixade utan att vi var med. gitarren är alldeles nermixad.

-Spelar ni musik på heltid?

-Jag gör det. Dom andra ströjobbar och studerar. Om dom andra kommer att  satsa på heltid vet jag inte. Dom vill göra det.

-Hur ser TT-Reuters framtid ut?

-Vi har tiden på vår sida.

-När startade du HeartWork records?

-Först var det inget bolag utan bara en etikett för att ge ut Robert Widén och New Bondages singlar. Och sedan ville gärna Martti Lethargie och Hemliga Bosse göra singlar. Och när TT-Reuter, planerade att ge ut en Lp-skiva fick vi kalla handen från Silence och Vaxholm. Då tyckte vi att då får vi ge ut den själva och då gjorde jag ett skivbolag och registrerade det. Det är registrerat från okt-79 men det fanns redan –78.

-Hur fungerar HeartWork ekonomiskt?

-Singlar går ej att fä med vinst om man har påkostade omslag och riktig studio som på TT-Reuters singel. 200 ex av en singel och vi går med 1500:- i förlust och då är det SAM som distribuerar dem.Hade vi sålt dem själva, hade vi inte sålt lika många men förlusten hade blivit mindre. Men om TT-Reutera och GarboChocks LP-skivor säljer vardera 2000 ex då går dom ihop, säljer dom mer så täcker dom kanske gamla förluster. Så det är inget vinstgivande företag.

-Hur mycke har HeartWork producerat?

-10 singlar. 3Lp.

-Vilka band i Malmö/Lund trakten tycker da ser lovande ut?

-D-Kon ooh RädSla och om Ignatius Loyola kan samla sig, dom har ju splittrat nu, men där hittade jag många saker som var jättebra. Jag behöver inte nämna Garbochock, dom är ju redan etablerade, Hemliga Bosse kan kanske få ihop någonting.  Kabinett Död tycker jag bra om. men jag har svårt att se någon framtid för dem.

-Har du någon tanke att ge ut någon skiva med något av dessa band ?

-Jag vill ge ut skivor med dem allihopa, fast jag har inte räd att bekosta singlar och EP skivor. Jag är tillräckligt skuldsatt. Men om dom själv bekosta singlar och EP-skivor så, ställer jag gärna upp och hjälper till, En ny samlingsplatta ska bli verklighet någon gång framåt vintern.

-Hur ställer du dig till anarkismen?

-Jag skalle vilja vara anarkist, men det lyckas jag inte leva upp till.

-När började du med musiken?

-För 6 är sedan 1974 började jag spela gitarr och piano på samma dag, jag hade bestämt mig nu ska jag bli pop-idol.  Jag och den nuvarande trummisen i TT-Reuter bildade ett band en vecka efter detta skaffade virvelkagge och en cymbal. En klasskompis fick spela på mitt piano. Vi kunde inte spela alls. Så jag hittade på några enkla gitarr-grejor som alla kunde spela och så började jag skriva låtar. Det var mest oljud. Sen när vi började lära oss lite så kunde man hitta mycket Velvet influenser.

-Vem är TT-Reuter influerade av ?

-Vi influeras hela tiden av en massa nya grejor som kommer. Vi har klart blivit influerade av hela punken och nya-vågen rörelsen. Men innan dess lirade vi några MC-5 och Roxy Music låtar.

-Vad kallar ni er musik ?

-Modern rock musik av något slag. Vi försöker inte sträva bakåt. Vad vi försöker göra är modern rockmusik.