Recension: nr. 9 1983

 

Intervju: Henrik Venant

Mark Julin träffar en musikalisk själsfrände.  Henrik Venant, Sveriges meste undergroundmusiker, älskad av ett fåtal, okänd för de flesta.

Här följer ett udda samtal mellan två spännande människor.

 

"ALLT VAD ALLA ALDRIG VISAR FÖRST".

-Sina känslor och sig själv, tar jo ofta inte det första man visar.  Först är det jargongen, sedan

skall den av... och man får känna människan en evig tid innan man lär känna människan, vilet är förbaskat retligt. Man slösar bort en massa tid på att demaskera folk, när man kunde sysslat med något annat under den tiden

”Jag menar du har chansen att blåsa mig"

Öppnar man sig agerar man ju medvetet godtroget!  Eftersom jag öppnar mig och ger av mig själv, så ger jag ju den andre chansen att lura mig - genom att inte bli min vän, och inte öppna sig. Fortsätter han sin jargong så har han ju blåst mig, eftersom jag började att vara öppen.  Så fort den andre börjar skärma av kör man ju huvudet i en vägg, och ger honom chansen att göra bort en.

Det där är ju väldigt svårt, när man skall våga öppna sig...

- Man skall inte behöva tänka på när man skall öppna sig.  Istället för att fundera på när man skall vara öppen, så skall man vara öppen, va.  Det är bara att vara ödmjuk och öppen, så slipper man att fundera på det, och har väl därför en tanke extra.  Så ar man ett steg före, på sätt och vis.

Men "modet har en gräns"...

- Ja, den TT Reuter-låten handlar lite om missförståndet där. Den ena parten påstår att "kärlek är kall".  Men då öppnar sig den andre och förklarar att det ar modet som har en gräns, och man vågar inte riktigt bjuda på sig själv som man borde göra.  Det är egentligen inte kyla utan snarare feghet.  Varje människa kan verka kylig, just därför att personen inte har modet att visa sig varm.  Det ar lätt att döma en människa som kylig, bara för att personen inte fick fram sina känslor.

Tog man bort hans mun, Henrik Venant, så skulle man nog ändå förstå vad han vill ha sagt - han har rastlösa miner som litar på att åskådaren grejar att förstå, och pupiller som speglar respekt för mina frågor genom sin koncentration och väntan.

I "Fest i spansk by" sjunger du "jag älskar att försvinna in, och komma bort bland nya lukter, galna skämt och passionerade tjut".  Känner du dig inte otrygg då?

- Nej, tvärtom, det är när allt blir för ordnat som jag känner mig otrygg, och inlåst dessutom.  Som när det på nöjesfält står en stor skylt "Ha En Rolig Dag", och man blir tillsagd "Åk det så har du kul!  ", då blir det svårt att tycka att det är roligt.  I låten "Glad" sjunger jag "Kul att ha skoj när man vet att ingen kollar just vad det är", alltså att det ar roligast nar ingen har bestämt åt en att ha roligt och att man skrattar mest när man inte får skratta.  För när det blir for mycket som arrangeras åt en tror jag den gladaste verklighet kan förlora sin glädje - så mycket att han upphör "att finnas" kanske.  Personen kan uppfatta allt som en snurrande fars till slut - att han börjar drömma om att finnas där det inte finns något.  Han kanske sätter på gas t o m, det kanse blir så drastiskt, det behöver inte bli det, men... Jag skrev "Glad har satt på gas, väntar en stund", förhoppningsvis väntar han en stund i alla fall, det behöver inte vara hopplöst.

- Skaparglädjen försvinner ju lätt när det finns regler för hur man skall skapa.  Som om man vill bygga ett hus, då kanske någon säjer "Du får inte bygga ditt hus så där, för stadsplanen säjer att ett hus inte får ha en sådan gavel!" "Jaha, hur får jag bygga det då?" "Du har de här tre alternativen!" och vid det laget kanske den där snickarglädjen försvunnit och man vill inte längre bygga huset.

Men sådant som brandrisk...

- Ja, det finns råd och hjälp, men jag tror att en sådan föreskrift kan användas om någon vill få ut någon ur en lokal och säjer "Er verksamhet är inte bra, for det är... öhhh det är... brandfarligt, faktiskt!" Så svarar man "Men huset bredvid ser ju likadant ut???" "Nja, det är uppbyggnaden... grundkonstruktionen vill säja... Jaja, det där förstår ni er inte på!"

Någon sådan erfarenhet med "klubb 2000" eller klubb kaschban"?

- Nej, "klubb 2000" hyrde vi in oss i en källarlokal på en studentnation, men "klubb kaschban" (en jätteliten lokal, där vi verkligen hade enorma kvällar) fick sitt öde lagt när vi en kväll bar in en back starköl (inte för att tjäna pengar, men för att folk skulle ha något att släcka törsten med). Detta hade någon i grannskapet sett, larmat, och så stängde den som ägde huset av strömmen, som straff.

- Men för att återgå till låten "Fest i spansk by" så handlar den väl en del om att man märker att det inte är så stor skillnad vart man än kommer, eller reser.

   Varför då resa?

- Normalt, när man är ute och går, har man ofta blicken fokuserad på en bestämd sak.  Tanken och blicken hoppar på det man vet man tycker är bra, eller det man vet man tycker är dåligt.  Men är man på ett helt nytt ställe, då tittar man lite ofokuserat på allting, och har kanske större chans att komma emellan de saker man normalt brukar landa på.

Si det är inte du som är rädd för Europa?

-Nej, det är amerikanarna, med sitt komplex över att de inte har någon kultur.  Amerikanarnas start var ju att utrota en annan kultur - indianernas.  Det är där det startar, grunden.  Ett enda stort mord.

Men cowboyhatt kan du ha på dig?

- Ja, det handlar om att se förbi det yttre.  Även om man tycker att cowboys gjorde fel saker så kan man ju digga att ha en cowboyhatt på sig.  Vill man ta på sig en, så vadå?  Man ar samma fina eller daåiga människa, va.

Venants texter hörs ofta anklagas för att vara "svammel som han antagligen inte själv begriper". Som motargument vill jag citera honom berättande om "JuJi Riders"LP:ns inledningslåt "Bogarts Hjärta": "Dimmor i ett huvud lägger sig, syns inte, finns"

- Man har dimma i sig själv, så därför söker man sig till andra att efterlikna.  Detta eftersom det är för dimmigt inom en själv för att spåra sig själv.  Och dimmorna syns inte, för hade de gjort det så hade man lättare kunnat genomskada dem.

 

"RÖKEN HAR EN ELD IFRÅN NÅGOT ANNAT"

- Om man kallar dimmorna för rök, så har de en eld ifrån något annat.  Detta "annat" är det som personen jagar.  Om vi nu tar den personen som vill bli Humphrey Bogart: Han försöker likna Humphrey Bogart, som då är elden. Och ifrån den elden kommer en rök som blir dimma i efterliknarens huvud. Den dimman gör att han inte kan förstå att det inte är den elden han skall söka,  utan sitt eget hjärta.

Men varför Bogarts hjärta? Humphrey är ju hård...

- Ja, men han har ett hjärta, va.  Hur hård han än är så har han ett hjärta som är hans eget.  Alla som försöker verka Bogart är ju trots allt bara billiga hjärtekopior.  Hur duktigt dom än gör det.

(Lägg märke till hur vi bollar med Humphrey som odödlig).

- De olika verserna behandlar samma ämne, men med olika språk.  Som i den konkreta versen "Lamporna är sjuka, jag är säker, vi kan få igången eld" är det ju att: istället för att vara ibland lampor så kan man fixa ett ljus själv.  Låten har ju en positiv avslutning: "Ytan spricker sönder för dig", dvs. personen förstår, och "Värmen kan hitta ut och komma in" så man kan ge värme och ta värme.

"Krock med mellanrum i tid" - Vad är det för begrepp egentligen?

- Man handlar i ett overkligt tillstånd. Borta!

- Ibland hittar jag ord på ord, och jag använder avsiktligt fel svenska ibland. För det kan förstärka språket.

 

NAMN-NAMN - DET VAR GOTT.

- En känd recensent skrev om TT Reuter-singeln "Gudarnas Puls": "Det här är så fruktansvärt dåligt att det är skandal att sådant här lyx ifrån underjorden skall få tära på jordens oljelager, genom att det görs plast av det" så skrev han, och avslutade "tacka vet jag Rotpuls nya singel, som är ett mästerverk".  Därför tog vi namnet "Underjordiska Lyxorkestern".

- Lyx är väl olika för olika personer.  För somliga är ju lyx att kunna andas utan problem, eller att inte vara hungrig, eller vad som helst.  Det känns som lyx.

 

INGEN NYHET.

- Men gruppnamnet TT Reuter (som Peter Puders hittade på) fick vi faktiskt en varning ifrån den självaste riktiga nyhetsbyrån.  Men om det hade utvecklats till en stämning, så skulle vi ha fått så mycket publicitet att vi snarare tjänat på det.

- MP-namnet kom av att vi brukade kalla varandra "Lögnens Mästare" inom gruppen, därför att vi som vänner brukar slå i varandra den ena lögnen efter den andra, som ett roligt skämt bara.

- Lögn och sanning kan ju ha ett parallellförhållande, så att de i det närmaste göder eller bekräftar varann.  Man kan fatta sanningen därför att det andra är ett sådant uppenbart påhitt.  Då kanske det sanna dyker upp klarare än om det förs fram i en samlad klump, för då blir det bara tungt och man hajar inte att det är något viktigt, som "dagstidningar.... skola.... föräldrar.... suck!!!  "

Förstår du allt i dina texter?

- Det finns texter som kan innehålla en bit som jag inte förstår, men en reflektion kan ju vara en reflektion över någonting som man inte begriper och då kan den ju vara väl så värd att ge andra människor.  Att visa "Det här var min reflektion över det jag inte begrep".

 

VET MYCKET.

_ Om jag inte vet vad jag snackar om, då vet jag att jag inte vet vad jag snackar om, och då kan det vara en annan form av medvetande.  Jag kan skriva en text som jag inte vet alls vad den handlar om, men då vet jag att jag inte vet vad den handlar om.  Det är väl också att veta, va?  Att inte verka förstå när man inte förstår.

 

GRAMMOFONEN SNURRAR.

- Det jobbiga med att ha ett skivbolag (Venants hette "Heartwork" och gav bl a ut Garboschock, Blago Bung och Cortex) var att tillverkningen av en platta är beroende av så många led, som pressning och gravering o s v, och man kan inte slinka förbi något.  Det blev enormt dyrt och jag fick så stora skulder till presseriet att jag inte kunde ge ut skivorna då de skulle ges ut.  Så skall ju inte ett skivbolag fungera, och jag har ju insett det nu och tagit till reträtt.

 

TILL RETRÄTTPLATS.

- Precis innan konserten skulle det vara så bra om man kunde vara bara bandet, och känna de personernas närvaro.  Som rugbylag och ishockeylag som håller om varandra i en ring, så bara de existerar.  Vi - bandet - avskärmade ifrån alla - så känner man hur krafterna fylls på inifrån - och efter det kan man stå emot vad som helst, släppa loss och göra en bra spelning.

 

JUJI RIDERS MEANS.

Vi droppade "Underjordiska".  Underjordiska = Under Ground = U.G., som uttalas JuJi på engelska.

   "Venant håller inne" rösten, på nya LP: n...

- Det handlar om att behålla en spänning och nerv.  Att inte skrika vid första bästa tillfälle, för då blir det ointressant efter det.  Detta sätt att göra musik tror jag kan bidra till att blodet pulserar på ett annat sätt.  Det blir ändlöst, ett vakuum i luften och en stämning som får luften att tätna.

Rätt stort gäng av människor är säkra på att en rockmusiker tar steget bort ifrån människorna, när han gör musik som är svårbegripligare än familjerock som Ulf Lundell och Björn Afzelius.  Möjligtvis tar han också steget bort ifrån "människorna", men kommer förmodligen närmare "människan".

Gällande Venant så är det så att han är ett "jag" som lägger ner tid på att försöka hitta nya sätt att framföra det som rör sig inne i alla människor.  Forskare i det materiella, som fysiker och kemister accepterar man, "fattas bara annat... civilist där!", men forskare i känslor och stämningar är inte lika mycket människor.

 

JORDEN SNURRAR.

"Glöm allting om whore's play".

- "Längtan låst i trygghet" handlar om en person som inte vågar öppna sig och se sina problem, fast han vill ändå inte bli hård eller oemottaglig för den andra människans välvilja.  Men han är samtidigt rädd för att han skall skada den människan, eller ge den människan sina problem.  Så han tycker "OK om någon människa vill ge mig något, men glöm i så fall bort att jag finns, om du vill.  För jag vill inte dela med mig av min depression.  " Det är ju i och försig fel va, för det skall man göra.  Men det är ofta att en person gör så, försöker helt enkelt försvinna istället för att tillsammans med någon som tycker om honom komma tillrätta.

 

"GLÖM ALLTING OM WHORE'S PLAY".

- Man kan ju inte äga någon - ju mer du försöker det, desto mindre är chansen att du lyckas, att ha personen kvar ("Kärlek undet hot").  Istället borde man visa den andre förtroende genom att ge denne frihet, vilket förmodligen resulterar i ett bättre för en själv.

"Glöm allting om whore's play".

 - Två personer som har haft ett förhållande, men nu har varit ifrån varandra en tid, möts igen.  Sedan de senast träffades har mycket hänt, men ändå så spelar de gamla sakerna in så mycket att man på något sätt blir bara "minnen av de tidigare situationerna" (som i "Jalousie").  Det år ju vansinnigt att leva bara på gamla minnen i sin förestållningsvärld av den andre personen – så blir man ju ett med minnena.  Man blir inte verklig, man blir overklig på något sätt.  Man blir något som fanns men inte längre finns.

 

"OH, DU SÄJER WHORE'S PLAY".

 - Folk vill ha sin kärlek till en viss sak, en viss form, och kunna säja "Det här är kärlek!" Men det är inte det det handlar om, utan kärlek är när den finns där, så ett förhållande som bara är över en natt, behöver ju inte vara ett ytligt förhållande som bara har drivkraften i ett knull, eller något sådant, och en tjej behöver inte vara hora för att ligga med en kille en gång bara (och givetvis vice-versa).  För även om båda vet att det bara rör sig om några timmar och man kanske aldrig kommer att träffas mer så kan kärleken dyka upp där.  Så då bör man ta tillvara på de stunder som det går att njuta av varann, och då utnyttja den stunden istället för att "Ah, jag borde inte, för det är inte rätt!" För... ja, tycker man om någon så tycker man om någon, va.  Det kan ju aldrig vara fel.

 Slutligen måste ni höra Venant förklara "Tyska Dårar" - dels för att det är en sådan bra låt, men även: Tror man sig inte plaska runt bland duschar av symboler när man hör låten?

 - På vissa ställen ute i Europa kommer tidvattnet på bara en kvart och då förlorar stranden sin halva storlek, så då får man slåss om platsen (och det var halvtrångt redan innan).  Just då är det vissa som armbågar sig fram, och tar ens plats lite omotiverat, och då blir man så vansinnigt arg, det är ju egentligen inget att bli arg för, men man blir arg... Och jag skriver bildigt "Jag tar mitt gevår...... det gör man ju inte, man har inget gevär med sig, men man tänker... "Jag skall skjuta den jäveln!", och blir som ett barn och ett rov för sina känslor.  Men istället för att kämpa på stranden så kan man ju koppla av på en luftmadrass, istället.  Där kan ju tidvattnet dra en till havs, och vaknar man upp då är det inte mycket att göra, utan lika bra att somna om, för man kan ju inte paddla in igen.

 

INTE ENSAM PÅ LUFTMADRASSEN.

- Jag har fått dikter av folk som de skrivit för att de tyckt om mina texter, som

 

"Det här är den känslan jag har fått av dina texter".  Och teckningar har folk skickat, med orden "Den här bilden, eller den här bildserien förställer den texten", och det värmer.

Mark Julin

 

Henrik Venant – diskografi

New Bondage                                  (singlar)     "Shocked & Defeated"

                                                                            "Backseat"

                                                                        "Red lights to paradise"

TT Reuter                                       (singlar)     "Hör inte till"

                                                                            "Gudarnas Puls"

                                                                            "Guldpojken"

                                                                            "Strandsatt"

                                                         (LP:s)         "Kontroll av den udda guden"

                                                                            "Sång Dans Sex"

                                                                            "III – Live"

Underjordiska Lyxorkestern         (MP)          "Lögnens Mästare"

                                                         (LP)            "Prärieromanser"

Lyxorkestern                                  (singel)       "Gary Nilsson l love you"

Henrik Venant & Lyxorkestern    (LP)            "JuJi  Riders"

 

De tre senaste på Silence, övriga på Heartwork.

Dessutom medverkar TT Reuter med två "Live i studionlåtar" - "Sakta in i allt...... Bilder av ett märker" - på samlings LP:n "Punk är trevligt/Jazz är farligt", låten "skenliv" på Live-LP:n "Heartwork-Live klubb 2000" samt låten "den Gudomlige" på Schlagers sommarkassett.

Underjordiska Lyxorkestern bidrar också med "Through the door" som ensidessingel till tidningen 10.

 

Lyxorkesterns nuvarande sättning är:

Henrik Venant: sång och gitarr, Peter Strauss: trummor, Björn Tiedemann:bas, Magnus Bark: gitarr.

 

 

tillbaka