Slitz nr. 2 1988

Nya ljud för Venant

Han sitter och fingrar frenetiskt på reglagen till mixerbordet i den lilla men modernt utrustade käl­larstudion i Lund.

Plötsligt far ett finger upp i luf­ten och hans entusiastiska röst förkunnar:

- Sampling skapar fantastiska möjligheter!

Så hade inte Henrik Venant låtit för bara något år sedan...

Det senaste året har det varit tyst om Henrik Venant och hans nuvarande grupp, Pojken med Grodan i Pannan. En singel tidigt i höstas har varit det enda livsteck­net. Konserter slutade man med i maj förra året.

Men inte frivilligt.

- Det senaste året har gruppen verkligen haft problem, förklarar Henrik över en kopp kaffe en reg­nig januaridag.

- Först förlorade vi vår repe­titionslokal. Sedan fick gitarristen problem med sin diabetes och låg till och med i koma ett tag. Slutli­gen fick vår trummis fängelse på grund av vapenvägran.

För att spä på problemen ytter­ligare har Pojken med Grodan i

Pannan dessutom brutit samarbe­tet med sin tidigare konsertboka­re, Party Records i Hultsfred.

-Party var bara intresserade av att använda oss som några försök­skaniner som man kunde testa på innan man bokade konserter med den grupp som man verkligen är intresserad av - The Extremes.

Konstaterar Henrik Venant torrt. Och Party Records i Hults­fred har säkert en annan förkla­ring till det inträffade.

En ny LP-skiva är nu det närma­ste projektet som Henrik är in­blandad i. För Henrik Venant är det den sjunde LP-skivan som han ger ut. För gitarristen Christer Nilsson är det den andra. Nya i gänget är basisten Ulf Lindquist och trumslagaren Peter Gardevall.

Från det enkla och mycket raka rockljudet från den första LP:n med Pojken med Grodan i Pannan, som kom 1985, söker sig gruppen nu nya musikaliska stigar. Mycket beroende på den nya utrustning som gruppen har skaffat. För ett tag sedan skaffade sig Henrik till och med en samplingssynt, en Ca­sio FZ-1.

-Det var faktiskt Peter Grön­vall, Benny Anderssons son, som tipsade mig om den, berättar Hen­rik Venant överraskande. Och man kan göra mycket med den.

På de omixade men inspelade sångerna som ljuder ut ur studioh­ögtalarna under intervjun visar sig den nya Casio FZ-1:an ha en viktig roll i gruppens nya ljud. Ar­rangemangen har blivit mer spän­nande, som när Brian Eno skötte "mystiska ljud"-avdelningen i ti­diga Roxy Music, ungefär.

Något skivbolag finns det ännu inte till den nya skivan, men bland annat svenska Virgin har hört av sig. Dessutom finns det ännu en skiva som väntar på utgivning.

-Jag gjorde en solo-LP med Stig Vig förra året. Men det viktigaste för mig är inte att göra skivor och släppa dem till varje pris.

Förutom familjeförsörjningen som ljudtekniker och ung­domsvårdare händer det nämli­gen även andra viktiga saker i Henrik Venants liv.

När du läser det här har han högst troligen blivit fyrabarnsfar.

Ulf Bergström