Slitz nr. 3 1986

MED GRODAN

I PANNAN

VENANTS NYA ROCKTELEGRAM

Ett livstecken från Skånes slät­ter. Henrik Venant är tillbaka med sitt nya band, Pojken med grodan i pannan. "Sveriges första punkare" har han kallats, mannen bakom TT-Reuter, Un­derjordiska Lyxorkestern och Lyxorkestern.

Det är tre år sen Lyxorkes­terns platta, 'Juji Riders' kom. Kort därefter splittrades bandet, och sen har det varit tyst från lundapågen Venant.

Tystnaden höll i sig till för ett par år sedan, då rykten talade om ett nytt starkt liveband, med det spektakulära namnet Poj­ken med grodan i pannan.

I dagarna kommer deras de­but-LP, på bolaget Tredje Tå­get. Resultatet är rakare och rå­are än det mesta Venant gett ifrån sig tidigare. En stökig kom­bination av gamla TT-Reuter, Garbochock, KSMB, till detta en smula Lloyd Cole och Jeffrey Lee Pierce. Har du bilden?

Om resultatet säger han själv:

-Vi hade ingen speciell idé när vi gick in i studion för att gö­ra plattan. Den bara blev som den blev.

Strax efter inspelningen i somras hoppade Björn Collin­der och Jan Fristedt ur gruppen, de ersattes av basisten Ulf Lundquist och trummisen Peter Gardevall. Förutom de två och Henrik Venant, finns gitarristen Christer Nilsson med i bandet. Gamla Venant-fans kan se fram emot turnén som väntas senare i vår.

THORD ERIKSSON

Henrik Venant var "Sveriges förste punkare" 1976 - nu kommer han tillbaka med bandet Pojken Med Grodan I Pannan (Venant t h, Christer Nilsson t v).