Vecko-Revyn nr. 41 8 oktober 1980

 

Henrik, 22, grammofonbolagsdirektör:

”Jag var tvungen att sälja min skivsamling för att klara bolaget”

 

Ibland kan man se en kille i vit läderjacka komma cyklande nattetid på Lunds gator med en tjock affischrulle under armen. När han ser ett lämpligt plank eller en lämplig rivningskåksvägg hoppar han snabbt av cykeln och klistrar upp en affisch. Sedan cyklar han vidare på jakt efter nya ställen där man kan sätta upp affischer. På affischen kan man antingen läsa att en ny lokal platta har släppts eller att en lokal rockgrupp ska spela någonstans.

En annan gång kan man se små  fåniga klistermärken med texten "Punk är trevligt" på Malmös lyktstolpar och offentliga anslagstavlor.

Både affischerna och klistermärkena är reklaminsatser från det lilla oberoende skivbolget Heartwork.

Och killen är Heartworks ägare och firmatecknare Henrik Venant, 22.

Heartwork har hittills släppt tre LP-plattor och ett femtontal små runda. LP-plattorna har varit

TT-Reuters debutalbum.  Garbochocks debutalbum samt ett samlingsalbum med gräddan av Lunds nyavågenband. Fast Heartwork började betydligt blygsammare än så. Henrik berättar:

- Namnet Heartwork dök upp för första gången sommaren 1978 då min dåvarande grupp, New Bondage, skulle spela in en singel. Vi var tvungna att ha ett namn på skivetiketten och Heartwork lät bra.

 

Billig studio

Den plattan, precis som många andra hemmagjorda singlar från den tiden, spelades in under ganska spartanska förhållanden. Henrik hade genom en kompis träffat en kille som hade en åttakanalsstudio i en gammal byskola utanför Lund. Visserligen kunde man inte lägga på så många instrument som man ville på grund av det begränsade antalet kanaler, men studiohyran var billig. Och det var den billiga studiohyran som gjorde att Heartwork bildades.

- När mina kompisar fick höra hur billigt det var att spela in i åttakanalsstudion blev flera av dem eld och lågor och ville själva spela in singlar där.

De första var Robert Widén och Hemliga Bosse. Henrik följde med in i studion som bakgrundsmusiker och producent.

- När sedan polarna skulle släppa sina singlar behövdes det ju ett namn på derasskivetiketter.  Och då kändes det ganska naturligt att sätta Heartwork som skivbolag.

Skivbolaget Heartwork var fött. Fast bara som en enhetlig etikett för en samling singlar.  Heartwork fanns inte inregistrerad hos någon myndighet. I de flesta fallen bekostade grupperna själva sina singlar. Och Henrik själv hade mycket vaga begrepp om vad det innebar att vara egen företagare. Om momsredovisning och lagerbokföring visste han inget. STIM hade han hört talas om.

- Sådana saker kändes helt ointressanta. Heartwork var bara en stor kompisgrej på den tiden.  Då var det mycket viktigare att få en bra produktion på en platta.  Den administrativa delen av ett skivbolag verkade bara tråkig ...

Under tiden som Heartwork släppte de första singlarna bildade Henrik en ny grupp som fick namnet TT-Reuter. Förutom Henrik själv på sång och gitarr var det Peter Höglund, gitarr, Peter Ivarsson, bas, och Peter Strauss på trummor. Man började att repa in en repertoar och spela ute.  Sommaren 1979 var det dags att spela in en singel och planer på att göra en LP började smidas.  Det var i den vevan som tanken på att registrera Heartwork som ett skivbolag kom upp.

- Heartwork började bli en allt st rre grej.  Förut var den åttakanaliga studion helt okay när Heartwork-band skulle spela in singlar. Men på TT-Reuters första singel ville vi ha ett bättre ljud. Och då var vi tvungna att gå in i en bättre studio.

 

Heartwork legaliseras

Det blev Bellatrixstudion i Malmö som fick äran.  Bellatrixproducenten Dan Tillberg hjälpte till med produktionen. I samband med att den singeln, "Hör Inte Till", skulle släppas började Henrik att undersöka hur det egentligen gick till att legalisera Heartworks verksamhet.

- En annan anledning till att det var vettigt att registrera Heartwork hos myndigheter var att SAMdistribution (musikrörelsens skivdistribution) började att distribuera Heartworks singlar.  Och det var lika bra att ha klara papper innan Heartworks första LP skulle spelas in. Då skulle det bli mycket mer pengar i rörelse.

Så Henrik Venant stegade upp på länsstyrelsen i Malmö och bad att få registrera sig som enskild näringsidkare. Efter ett tag kom papper på att Henrik var innehavare av en (enligt länsstyrelsens definition) "firma typ skivbolag".  Registreringen innebar också att Henrik plötsligt var tvungen att föra dagbok på Heartworks inkomster och utgifter, upprätta ett årsbokslut och många andra tidsödande uppgifter.

- Det kan vara ganska jobbigt med momsredovisning och lagerbokföring men det är inte svårare än at man klarar av det. Dessutom skaffade jag mig en revisor så snart Heartwork var inregistrerat som enskild firma. Han brukar hjälpa mig med de saker jag inte förstår själv.

Den första LP:n som spelades in efter det att Heartwork inregistrerats av TT-Reuters debut "Kontroll av den udda guden".  Finansieringen skedde med sparade pengar och det lilla ekonomiska överskott som singlarna hade gett. Återigen begav sig TT-Reuter till Bellatrixstudion i Malmö.

- Vår LP var den sista som skulle spelas in i Bellatrixstudion innan studion skulle rivas.  Vi hade bokat in tio inspelningsdagar och efter den tionde inspelningsdagen skulle grävskoporna komma! Antagligen var det detta faktum som gjorde att vi skärpte oss vid inspelningen och inte spelade så mycket fel.  Vi hade hela tiden känslan av att det inte fanns någon återvändo ...

 

Grupperna fick själva betala

Samtidigt som TT-Reuter spelade in sin första platta så började Henrik att fundera på att släppa en samlingsplatta med olika Lundagrupper. Kring TT-Reuter hade det nämligen bildats en hel liten musikscen med flera olika grupper som kände varandra och som gillade samma sorts musik.

- Om alla de där smågrupperna skulle släppa singlar så skulle det för det första bli väldigt dyrt och för det andra så skulle de flesta singlarna drunkna i den flod av svenska singlar som släppts varje år. Då verkade det smartare att göra en samlingsplatta. Då fanns det i alla fall chans att plattan skulle uppmärksammas av recensenter och skivköpare.

Och resultatet blev samlingsplattan "Punk är trevligt/Jazz är farligt".  Mer kända namn som TT-Reuter och Garbochock fick vara med som draghjälp åt de mindre kända grupperna.

- Samlingsplattan tog över ett halvår att spela in.  Grupperna fick själva betala inspelningskostnaderna. Jag stod för resten.

Samlingsplattan mixades i Lundaton, en 24-kanalig studio som gamle Hootenanny Singers-snubben Hansi Schwartz just hade öppnat i Lund. Det är där som de flesta av Heartworks plattor spelas in nu för tiden. Och det var där som Garbochocks debutalbum "Ritual" spelades in.

- Det var riktigt roligt att i lugn och ro, för en gångs skull, kunna spela in en LP utan att behöva tänka på klockan hela tiden.

 

15 000 back

Garbochocks LP släpptes i början av sommaren. Den fick mycket fin kritik. En kvällstidning skrev till och med att Garbochock var "obegripligt bra". För små bolag som Heartwork är de olika dagstidningarnas skriverier om rockmusik mycket viktiga.

- Ofta är recensioner den enda reklam som en platta från Heartwork får. Ju mer det skrivs om en Heartworkplatta, desto bättre är det.  Fast det behöver ju inte innebära att den säljer bättre för det. Det är ju inte alltid som recensentens skivsmak överensstämmer med skivköparnas.

- Anledningen till att vi inte annonserar i pressen om skivorna är inte någon negativ attityd till reklam. Det är helt en fråga om pengar ...

Ekonomin, ja. Den är ett inte alltför trevligt kapitel.

- I början var det där med ekonomi något mycket enkelt. Det var bara att kolla om inkomsterna från singeln översteg kostnaderna. Oftast gjorde de inte det... Nu är det mer komplicerat och man ligger ute med väldigt mycket pengar innan plattan har sålt så mycket att den betalar sina egna inspelningskostnader. Det är pressning, gravering, etiketter och mycket annat som måste betalas innan plattan släpps.

Hittills är ekonomin ganska ansträngd.  Henrik ligger ungefär 15 000 kronor back.

- För att täcka förlusterna har jag varit tvungen att ta ett banklån där mina föräldrar står som borgensmän. Dessutom har jag varit tvungen att sälja stora delar av min skivsamling.  Det var faktiskt inte så svårt att skiljas från plattorna som jag trodde att det skulle vara. Det visade sig ganska snart att man inte behöver 2 000 skivor för att leva lyckligt.  Det trodde jag nog innan.

När inte ens det har räckt har Henrik fått hoppa på något halvtidsjobb.  Då har han antingen jobbat som mentalvårdare eller restaurangstädare.

 

Ebba räddar ekonomin

Anledningen till att plattorna inte sålt så bra har ganska ofta varit att plattorna inte tilltalat någon större publik.  Det har varit fråga om punkgrupper och andra nyavågenartister som Henrik Venant personligen gillat.

- Jag kan inte släppa en platta på Heartwork som jag inte själv gillar. Det spelar ingen roll om den skulle sälja jättebra, det hade ändå känts som ett svek mot mig själv om jag släppte en platta på ren spekulation. Därför är jag jätteglad över att Ebba Grön ska spela in sin nästa LP för Heartwork. Deras första platta sålde ju bra och det kommer antagligen den andra också att göra. Det är Ebba Gröns andra LP som kan rädda Heartworks ekonomi.

Orsakerna till att Ebba Grön vill spela in en LP för Heartwork är enligt Henrik två:

- Dels så har vi blivit kompisar med tiden och de känner till Heartworks taskiga läge ekonomiskt.  De vill hjälpa mig på det här sättet.  Dessutom kunde jag betala Ebba Grön mer för varje såld platta än vad deras tidigare skivbolag kunde, därför att jag inte har några anställda ...

När Henrik betalar banden för plattorna använder han en lite speciell princip.

- Först tar jag betalt för mina kostnader för studiohyra, gravering och sådant. Sedan delar vi överskottet fifty-fifty.

I höst kommer Heartwork att släppa ett par singlar, bl a med Göteborgsbandet Kai Martin & Stick. Sedan är det dags för inspelning av en ny Garbochocksingel och en ny TT-Reuter-LP. Allt detta kommer att kosta pengar, mycket pengar.

- Ska man se till Heartworks ekonomiska läge borde jag lägga av på direkten. Men jag kan inte säga vad det är som driver mig vidare. Antagligen har jag fortfarande illusionen att en dag kunna leva på min musik utan att hela tiden drabbas av ekonomiska avbräck.

Henrik ser sammanbiten ut.

- Inte ens en konkurs kan stoppa mig!

 

 

tillbaka