Funtime nr.2 1978

New Bondage

New Bondage (sällsynt öjligt namn föressten) är ett s k new wave band från Lund. Men att lätt karakteristera dom är orättvist. De har hämtat lika mycket från sådana grupper som Velvet Underground och Roxy Music som från de engelska och amerikanska punkbanden.

Med nuvarande uppställning har gruppen fungerat i snart ett år. Medlemmarna är Henrik Venant: sång och gitarr, Anders: sång & gitarr, Ivar: bas, Peter Strauss: trummor. Henrik och Peter har spelat tillsammans i flera år i ett flertal mer eller mindre obskyra band från Lund.

De känner varandra utan och innan musikaliskt och gruppen låter därför oxå mycket samspelt. Soundet domineras av de båda gitaristerna som sammarbetar på ett utomordentligt sätt. Den bäste gitaristen är enligt min mening Henrik, även om han räknas som kompgitarist. Han lyckas på nåt underligt sätt fila till en del fullständigt superba solon, helt i Sterling Morrisons anda och hans kompspel är även det lysande. Anders däremot har jag svårare för, fast det skall poängteras att han är en fullt kompetent gitarist. Han visar dock en tendens att gröta ihop sitt spelande och det ibland åt onyanserat muller. Ibland när han tar det lite lugnare lyckas han dock få fram en del intressanta saker.

Om Ivar och Strauss kan sägas att de är en sällsynt säker rytmsektion.

Bondage har spelat ett flertal konserter som förband till utländska band på Dad´s i Malmö och nu i maj-juni hyrde man klubben Bohemia i Malmö tre kvällar med nån veckas mellanrum.

Till dessa konserter hade de släpat en del mer eller lyckade gräsrotsgrupper. Bland de värsta kan nämnas Gollywog och bland de bästa får man framhålla Kriminella Gitarrer. K G har dock lagt av om alla utsagor stämmer. Det lär dock komma en eller annan singel till, den närmast aktuella är Knugens kuk.

New Bondage har på dessa tre konserter visat vilken stark samling man är. Sista kvällen var något av det bästa jag sett ett svenskt band prestera på mycket länge. Man har ett material som nästan uteslutande baserar sej på egna låtar. Dock smyger man in en halvtaskig version av "Waiting for my man" (sista kvällen blev dock denna klassiker ömt behandlad, mycket beroende på att Anders var frånvarande för ett strängbyte). Som sista låt eller extranummer brukar de köra en stark version av "You’re gonna miss me". Kolla förressten upp en EP på Bomp med gruppen DMZ. Där kör de en helt otrolig version av just denna låt.

Bland Bondages låter märks titlar som: Voices, Radio Power, Don’t belong mfl. Som ni märker är låtarna på engelska och det är väl det enda jag har att invända mot låtarna.

Jag tycker det hade varit ännu bättre om man hade sjungigt på svenska, för det verkar som om Henrik har en del att säga i sina texter, men med hans inte så starka engelska framgår detta inte alls. Själv försvarar sej Venant med att "Rockmusik skall sjungas på engelska, hade vi spelat marschmusik hade vi sjungit på tyska, hade vi spelat opera hade vi sjungit på italienska och hade vi spelat visor och folkmusik hade vi kanske sjungit på svenska". I och för sig ligger det något i vad han säger men jag tycker ändå att det varit bättre med svenska texter. För ca ett år sedan spelade New Bondage in en singel som dock inte kom ut förrän sent i vintras, det skall ärligt sägas att den är mest skräp. Den är inte det minsta representativ för gruppen. Det enda som duger är en lågt mixad kompgitarr på sidan 1 som jag misstänker Henrik spelar. Annars är det två typer vid namn Stellan Ahlberg & Sven Svantesson som spelar gitarr och som effektivt förstör låtarnas karaktär fullständigt. Singeln gjordes i 500 ex och det hade väl blivit svårt att bli av med den om inte Bomp i USA beställt ett par hundra. Vad de ska med den till har jag svårt att förstå. En ny singel lär dock vara aktuell.

Man får hoppas att den blir mer representativ för hur gruppen låter idag. Enligt senaste rapporten skall framsidan tas upp av "Don’t belong" och baksidan av "Radio power". Hade New Bondage varit ett engelskt band är jag övertygad om att de gett ut en LP vid det här laget. Men nu är man ju en svensk grupp och man kan ju sällan leva på sin musik i Sverige. Jag tycker att New Bondage är värda uppmärksamhet och ett litet skivkontrakt. Kan Four Mandarines och Madhouse få kontrakt med multinationella bolag kan väl Bondage få ett litet iallafall. Men det är inte ofta bolagen tittar utanför Stockholm för att hitta något. Så era lata jävlar uppe i Stockholm, kolla upp New Bondage om ni råkar läsa detta (kanske inte så troligt men i alla fall !)..

TEXT:   Mats G.